tirsdag den 25. september 2012

Danske æbler - hvor skal vi købe dem....???




Jeg elsker at spise ting og sager, der er i sæson - det er spændende og udfordrerne at lave mad med forskellige råvare. Det er sådan set ikke noget nyt for mig, fordi vi i mit barndomshjem altid har gjort således. Det er stille og roligt gået op for mig, at sådan er det ikke i alle familier og det er måske det jeg har lidt svært ved at forstå....
I mit arbejde som hjemkundskabslærer laver jeg altid min årsplan ud fra, hvad der er i sæson, hvilket giver rigtig god mening i forholdt til kendskab til forskellige råvarer, økonomi, madtekniske egenskaber, etik, kultur, miljø og teknikker.
I forbindelse med mit arbejde som hjemkundskabslærer er vi netop nu i gang med et projekt, der hedder "DM i hjemkundskab", hvor emnet er æbler. Eleverne arbejde med æblet på forskellig vis - det værende sig undersøgende, eksperimenterende, innovative og håndværksmæssigt arbejde. De skal under hele arbejdet tilegne sig en viden om æblet og dennes betydning for sundhed, de madtekniske egenskaber og opnå praktiske færdigheder.
For at eleverne kan danne sig en viden om æbler - skal de selvfølgelig danne sig et indtryk af ,hvordan forskellige sorter smager. Her kommer den første store udfordring som lærer - hvor finder man forskellige danske æbler - ikke på nemlig.com,  i Rema 1000, Fakta eller Føtex, men faktisk kun i Irma, der havde de Filippa, Guldborg, Gråsten, Sunrise og Discovery - alle herlige danske æbler...
Det er her mit store problem opstår - Hvorfor kan man næsten ikke opstøve danske æbler i vores supermarkeder???
Jeg har meget svært ved at forstå butikkernes prioriteringer - hvorfor hente æbler fra Italien, Brasilien, Frankrig og Spanien  i højsæsonen for danske æbler. Det er vel fordi forbrugerne vil have dem eller at de ikke ved, at de danske æbler smager skønt og der er så mange at vælge imellem både mad -og spiseæbler
Hver år, når mine elever skal have om æbler i hjemkundskab finder jeg så mange danske æble som muligt samt Pink lady. Eleverne elsker Pink lady, som de kender fra reklamerne og så ser de altid pæne ud og de smager meget mildt.
Hmm jeg bliver lige overrasket hvert år, derfor har jeg i år valgt ikke at præsentere dem for Pink lady, men kun tale om det, da de alle kender det.
Da en af mine fornemste opgaver er at gøre eleverne til kritiske forbrugere - valgte jeg i år, at vi skulle talte om æbleproduktion Danmark contra udlandet, miljø, smag, opbevaring, gasning af æbler - så de kan holde sig "friske", dansk landbrug osv - alt dette samt smagning af de forskellige sorter, gjorde faktisk, at de alle valgte, at de bedst kunne lide et af de danske æbler. Der var faktisk flere af eleverne, der mente, at det var lidt halv ulækkert at spise de gassede udenlandske æbler.
Jeg håber meget, at eleverne går hjem og fortæller deres forældre om dette og måske kan de påvirke deres forældres valg af æbler næste gang de er ude at handle.
Problemet er desværre bare supermarkedernes valg  af æbler, og i en travl hverdag er der ikke tid til at gå i flere butikker for at få danske æbler.
Jeg har truffet mit valg og jeg kunne aldrig finde på at købe et udenlandsk æble, så vil jeg hellere undvære...
Jeg kunne virkelig godt tænke mig, at vi i Danmark brugte alle de super gode og velsmagende råvare vi har her i landet. At vi satte en dyd i at tilberede dejlige måltider af årstidens frugt og grønt - jeg ved godt, at der er mange, som tager det som en selvfølgelighed, men der må stadig være mange forbrugere, der ikke skænker det en tanke, siden supermarkederne bugner af udenlandske vare.
Jeg håber, meget at vi som forbrugere vil tænke nærmere over, hvad vi køber og hvordan det påvirker vores samfund. således at vi kan mindske CO2 udslippet, lave en masse varierende og spændende mad med gode og velsmagende råvare samt støtte de danske landmænd.
Tænk over det næste gang du er ude at handle...!









Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv endelig en kommentar: